In de afgelopen jaren heb ik heel wat mensen pogingen zien doen om af te vallen. Ik heb pillen, poeder, shakes en de meest vreemde diëten voorbij zien komen. En ook op verschillende internetpagina’s zie ik de meest onwerkelijk claims voorbij komen. Geen enkele van deze methodes leidt tot een structureel lager gewicht. 

Een gezond gewicht bereiken doe je niet door drie weken lang een crashdieet te volgen of door maanden achter elkaar pillen te slikken. Een gezond gewicht bereik je alleen naar door je levensstijl aan te passen. Kom uit de bank, laat die zak ships een keer staan en zit niet iedere nacht tot de kleine uurtjes te gamen.

Bewegen

Beginnen is makkelijk. Een paar hardloopschoenen of een abonnement op de sportschool is zo aangeschaft. Maar wekelijk is beweging komen is een heel ander verhaal. Download of maak voor je begint een trainingsschema. Zo heb je een doel en kun je jezelf ook belonen voor het bereiken van het doel. Een tweede manier om gemotiveerd te blijven is door samen te sporten. Sluit je aan bij een sportvereniging, doe mee aan groepslessen op een sportschool of vraag een vriend of vriendin om mee te sporten.

Voeding

Als je af wil vallen is de stelregel, verbrand meer calorieën dan je tot je neemt middels voeding. Download bijvoorbeeld een calorieënteller waarmee je bij kunt houden hoeveel je verbrand en inneemt. Maar het draait niet alleen om calorieën. Zorg dat je ook voldoende koolhydraten, vet, vezels, ijzers enzovoort enzovoort binnenkrijgt en dat alles in balans is.

Rust

Naast voldoende beweging en gezonde voeding is ook rust van levensbelang. Jouw lichaam heeft immers voldoende tijd nodig om te herstellen van een stevige training of een goede maaltijd. Het leven van een topsporter bestaat immers niet voor niets uit trainen, eten en herstellen. Als je stevig hebt getraind is het

Tot slot

Ik ben geen arts of diëtist, alle tips en al het advies in dit artikel heb ik geschreven uit eigen ervaring. De beste methode om af te vallen is door gezond te leven en ongezonde lekkernijen links te laten liggen. Het zal misschien niet de informatie zijn waar je op zat te wachten, maar het is wel de beste manier om structureel gewicht te verliezen.