Iedereen die wel eens in Barcelona is geweest heeft vast en zeker ook de wit en rode fietsen van Bicing gezien. Helaas zijn deze fietsen alleen beschikbaar voor de lokale bevolking. Wat zijn eigenlijk de alternatieven?

Om gebruik te mogen maken van het Bicing project moet je in het bezit zijn van een vaste verblijfplaats in Catalonië, daarnaast is de verwerkingstijd van een aanvraag ongeveer 10 werkdagen. Hiermee wil men het gebruik van de fietsen door toeristen zo goed als onmogelijk maken.

Wie zich toch op de fiets door Barcelona wil verplaatsen zal zich moeten wenden tot de vele fietsverhuurders. Gelukkig zijn deze er genoeg met de keuze uit verschillende type fietsen. Van hollandse damesfiets tot hippe cruiser. Het aanbod van fietsverhuurders in Barcelona is erg groot, hier een kleine greep uit het aanbod.



Wie geen zin heeft om zelf de route te moeten bepalen kan ervoor kiezen deel te nemen aan een fietstour. De meeste fietsverhuurders bieden vaak voor een aantrekkelijke prijs ook een fietstour aan. Dat fietsen in Barcelona Barcelona populair is komt niet alleen door de grote afstanden tussen alle bezienswaardigheden maar ook door het beleid van de gemeente. Zij wil het gebruik van de fiets in de stad bevorderen. De fiets als vervoermiddels verminderd namelijk files en is beter voor het milieu. In 2009 telde de gemeente Barcelona 156 kilometer fietspad en men wil het totaal aantal kilometers uiteindelijk uitbreiden naar 200 kilometers. Alle tweerichtingspaden in de stad zijn minimaal 2,20 meter breed. De eenrichtingsfietspaden zijn minimaal 1,50 meter breed. Alle fietspaden in de stad zijn gescheiden van de rest van het verkeer door een brede witte strook.

Andere mogelijkheden
Wie alle hilights van de stad wil zien doet er niet verstandig aan dit te voet te doen. Enkel goed getrainde wandelaars zouden alle bezienswaardigheden kunnen bezichtigen. De afstanden zijn eigenlijk net iets te groot. Daarnaast is het niet verstandig met je eigen auto het Barcelonese verkeer in te duiken. Er blijven dan nog een drietal alternatieven over. De fiets(zoals eerder besproken), de metro en de bus turístic.

Het huren van een fiets kost afhankelijk van de verhuurder en het gekozen model tussen de 12 en 18 euro per dag. Een dagkaart voor de metro kost 5,90 euro en de bus turístic kost 23 euro per dag. Het huren van een fiets zit daarmee wat betreft de kosten precies tussen de bus en de metro in.

Meer lezen: