Na de ellende met mijn casettebody dacht ik dacht mijn fiets het wel uit zou zingen tot het einde van dit jaar. Niets bleek minder waar en voor en na een rustig zondagritje begaven twee van mijn spaken het. Een gang naar de fietsenmaker was een logische stap geweest maar ik besloot de reparatie zelf uit te voeren.

Via internet heb ik een aantal spaken(van de juiste lengte) en een zakje spaaknippels besteld. Dit is voldoende materiaal om twee spaken te vervangen, vervolgens heb ik mijn Fiets Onderhoudsgids weer eens uit de kast getrokken en ben ik rustig gaan lezen.

De reparatie van een fietswiel bestaat uit een aantal relatief simpele stappen:

1. Het strippen van het wiel, oftewel het verwijderen van de binnen- en buitenband en het velglint.

2. Het verwijderen van kapotte spaken en de bijbehorende spaaknippels.

3. Het plaatsen van de nieuwe spaken, het is daarbij verstandig om het oude patroon aan de houden. In het onderstaande filmpje zie een korte uitleg over het verwijderen en plaatsen van een nieuwe spaak.

5.Plaats het wiel nu in een wielrichter of in je voorvork(met je fiets omgekeerd op de grond). Op deze manier kun je het wiel richten en een slag uit het wiel halen. Kijk goed waar het wiel een zwabber maak en draai de spaaknippel aan van de spaken die naar de andere kant van de naaf lopen. Na het uitvoeren van deze laatste stap is de reparatie van het voorwiel voltooid.

Let er wel op dat het rechtmaken van je wiel het meeste tijd kost, neem deze tijd ook want er is niets zo vervelend als blijven rijden met een slag in je wiel.  Voor het stellen van mijn wiel heb ik een kleine spaaknippel gebruikt uit een plaksetje van Simson. Dit gaat prima maar het als het echt secuur wil zijn is het verstandig een volwaardige spaaksleutel aan te schaffen.