Ruim een jaar geleden heb ik maand lang bijgehouden hoe mijn treinreizen verliepen. Na de treinbotsing is dit stuk weer heel actueel en is het goed de prestaties van de NS in een context te kunnen plaatsen. Want alhoewel er zeer regelmatig iets mis gaat valt het uiteindelijk heel erg mee. 

Dagelijks reis ik met de Intercity van Den Bosch naar Arnhem Zuid. Vele vertragingen en de knulligheid van de NS hebben mij doen besluiten de gehele maand februari mijn ervaringen vast te leggen. Dat heeft geresulteerd in het volgende verhaal.
Op 1 februari stapte ik voor het eerst in februari in de trein. Mijn reis naar Arnhem-Zuid verliep voorspoedig en het weer begon al wat zachter te worden. Die avond begin het echter alweer flink te vriezen. Op het station was het flink uitkijken geblazen, het perron was spekglad. De intercity naar ’s Hertogenbosch kwam met een vertraging van twee minuten binnen op het station. Ook rest van de eerst week van februari bleef het erg rustig op het traject ’s Hertogenbosch – Arnhem Zuid. Het in de spits soms zoeken naar een plekje, vooral met mijn vouwfiets maar zo bont als mijn collega meemaakte werd het gelukkig niet.

Oké, het was weer even geleden: poep-NS! Gewoon om 5 uur ’s middags een mini-trein inzetten die daardoor natuurlijk vertraging heeft opgelopen. Pfff…

Ondanks een paar vlokjes sneeuw, regen en bladeren op de rails heb ik amper vertraging gehad. De grootste ellende heb ik niet gehad van de trein maar van mijn vouwfietsje. Daar wil de ketting nog wel eens vanaf lopen en het ding heeft nog steeds last van alle pekel in december en januari.

In de tweede week van februari begon rustig. Er gebeurde van alles rond het spoort maar niets had invloed op mijn treinen. Zo waren er koperdieven en een bijna omgevallen schoorsteen. Rond Utrecht is heel wat vertraging geweest maar ik heb nergens last van gehad. Zo af en toe een paar minuten vertraging is geen enkel probleem. Op 9 februarihad mijn stoptrein enkele minuten vertraging omdat deze om onbekende reden niet verder kon rijden. De conducteur gaf iedere 5 minuten netjes een update en mijn uiteindelijke vertraging was niet meer dan 5 minuten.

Maar op 11 februari ging het echt mis. Helaas werd de positieve tendens op die dag doorbroken. Om 10 voor vijf stond ik netjes op tijd op station Arnhem Zuid. Meteen viel het me al op dat mijn intercity niet stond aangegeven en voor de zekerheid heb ik de mobiele website van de ns bezocht. Tot mijn grote vrezen stond het traject Arnhem Nijmegen ook tussen de vertragingen. Geen ramp, ik zou hoogstens een half uur later thuis zijn. Ik raakte in gesprek net een man en een vrouw die op skivakantie gingen. De man begon te vertellen over het skiën en via de psychiatrische hulpverlening kwamen we op een gespreksonderweg wat mijn meer lag. Het paar bleek ook fanatiek  te fietsen. De man vertelde dat ze vorig jaar zes weken door Nieuw Zeeland hebben gefietst. Het waren echte vakantiefietsers die al verschillende delen van de wereld hadden verkend en nog lang niet klaar waren.

De eerste intercity was uitgevallen, de tweede kwam met ruim 10 minuten vertraging en zat overvol. Ik paste met mijn vouwfiets net niet in de trein en moest weer terug op het perron springen. Vervolgens kon ik weer gaan wachten op de volgende trein. Gelukkig was dat een kwartier later de stoptrein naar Nijmegen. Mijn uiteindelijke vertraging was 60 minuten.

En dat allemaal door herstelwerkzaamheden…

De rest van de maand bleef het rustig en had ik geen enkele vertraging meer. Ik maakte nog net zoveel uur als in de eerste weken van februari maar de trein reed iedere dag netjes op tijd. Misschien kwam het door het weer wat steeds beter werd. Wel kwamen er via de media verschillende berichten over de NS tot mij. De kaartautomaten zijn door middel van een corrupte ov-chipkaart te laten crashen en Utrecht Centraal heeft een dag plat gelegen door het een brandalarm in het controlecentrum van Prorail. Maar ik heb nergens geen last van gehad.

Conclusie

In februari heb ik ongeveer 34 uur in de trein gezeten. In die tijd heb ik ongeveer anderhalf uur vertraging gehad. Geen slechte score in vergelijking met december. Het viel dus uiteindelijk allemaal wel mee en misschien doet de NS het wel helemaal niet zo slecht. Negatieve ervaringen blijven over het algemeen toch meer hangen dan positieve.