Een tijd geleden ben ik weer eens op en neer naar Raamsdonksveer gefietst. De heenreis was heerlijk, het was niet te koud en ik heb net na Waalwijk met twee andere wielrenners mee kunnen rijden. Heerlijk met de wind door mijn haren en met snelheden tegen de 40 kilometer per uur. Iets meer dan 75 minuten na mijn vertrek in Den Bosch kwam ik aan in Raamsdonksveer. Na mijn nieuwe fietsbroek aangetrokken te hebben en twee glazen sap stapte ik weer op mijn fiets voor de terugreis.

In tegenstelling tot de  heenweg kwam ik op de terugweg niet in een lekker ritme. Daarnaast had ik wind tegen en werden mijn benen steeds zwaarder, de man met de hamer zat me op de hielen. Kortom, ik zat er doorheen.

Honderdvijftien minuten na mijn vertrek in Raamsdonksveer viel ik thuis op de bank. Ik bedacht me wat de reden was van mijn vermoeidheid en kwam er achter dat ik die dag erg weinig had gegeten. Mijn ontbijt/lunch bestond uit drie boterhammen en een kop sterke koffie. Verder had ik voor onderweg een halve liter water. Voor de terugweg moest ik het vervolgens doen met twee glazen vruchtensap en een kano.

Ik had blijkbaar te weinig gegeten en dus ben ik eens rond gaan zoeken naar een goed fiets’dieet’.

Onderzoek

Mijn zoektocht begon net als elke internetzoektocht op google en al snel kwam ik uit op de website www.fysiodevries.nl. Op deze website is een volledig dieet voor wielrenners te vinden. Ook bevat de website richtlijnen voor voeding en drinken voor een tijdens het sporten.

Ook de website mountainbike.nl heeft een speciale pagina over voeding en drank(klik hier). Het handige van deze pagina is dat deze verschillende recepten geeft voor sportdranken.  Daarnaast heeft geeft de website handige tips over de voeding voor onderweg.

Op de website www.sportzorg.nl staat ook een helder artikel over het belang van goede voeding. En ook deze website benadrukt hoe belangrijk het aanvullen van vocht in je lichaam is tijdens het sporten.

www.wielerplus.nl wordt het belang van voldoende koolhydraten aangestipt. Het lichaam van een actieve fietser dient dagelijks 10 gram koolhydraten per kilo lichaamsgewicht op te nemen.

En wat moet ik nu eten en drinken tijdens het fietsen?

Alle website die schrijven over sportvoeding voor wielrenners zijn eenduidig in de informatie die zij geven. Voldoende drinken is van levensbelang, je lichaam verliest immers heel veel vocht tijdens het fietsen. Alleen water is in de meeste gevallen onvoldoende en daarom is sportdrank vaak een betere keus. Dit kan heel simpel bestaan uit water met daarin een schepje zout en een paar schepjes suiker. Maar het kan ook een stuk uitgebreider. Het is in ieder geval niet verstandig om vruchtensap met vruchtvlees, koffie of cola onderweg te drinken. Vruchtensap wordt erg langzaam door het lichaam opgenomen, waardoor het erg laat duurt voordat je weer energie hebt. Koffie en cola bevatten cafeïne dat vocht afdrijft waardoor je veel naar de wc moet en je het vocht weer veel te snel verliest.

Te weinig drinken heeft uitdroging tot gevolg wat onder andere hoofdpijn, kramp, hartritme stoornissen en conditie-verlies kan leiden. Uiteindelijk kun je zelfs in shock raken.

Ook het juiste en op tijd eten is erg belangrijk. Het is niet verstandig om net voor een flinke inspanning veel te eten. Fietsen met een volle maag heeft namelijk geen positieve invloed op je prestaties. Aangegeven wordt er ongeveer 2 tot 4 uur voor een inspanning een maaltijd gegeten mag worden.

Een goede maaltijd bevat koolhydraten voor energie. Koolhydraten zijn onder andere te vinden in  volkorenbrood, granen, aardappelen, zilvervliesrijst, volkorenpasta en peulvruchten. Daarnaast moet je voor en na het sporten voldoende eiwitten binnenkrijgen voor de herstel van het lichaam en het in stand houden van het spierweefsel. Eiwitten zijn onder anderen te vinden in melk, eieren, gevolgelte en vis.

Tot slot zijn vitaminen ook heel erg belangrijk. Deze zijn niet specifiek belangrijk voor fietsers maar zorgen er wel voor dat de verschillende processen in het lichaam goed blijven verlopen. Door een gevarieerd dieet krijgt je voldoende vitaminen binnen. Bijslikken in bijvoorbeeld pilvorm kan meer energie geven of de weerstand verhogen.

Meer informatie: