De Nederlandse hogesnelheidslijn en de Fyra treinstellen zijn een lachertje. Tickets worden voor een schijntje verkocht en de trein zelf wordt niet als mooi beoordeeld. Op verschillende fora wordt de trein zelfs lomp, log en lelijk genoemd. Hoe zit het eigelijk met de hogesnelheidslijnen in het buitenland?

Frankrijk

TGV

De trèn grande vitesse, ofwel TGV zoefd al jaren door het franse landschap. Een kaartje voor een enkele reis van Parijs naar Brussel kost minimaal 25 euro.

Spanje

De spaanse infrastructuur voor hogesnelheidstreinen is hypermodern. Het traject tussen Barcelona en Madrid is drie jaar geleden opgeleverd. De AVE, ofwel alta velocidad espana heeft een maximumsnelheid van kilometer per uur. Een enkeltje voor een ritje van Barcelona naar Madrid koop je voor ongeveer 120 euro.

Duitsland


Vanaf 1985 rijdt de ICE over het Duitse spoornet. De Intercity Express is het antwoord op de Franse TGV. Het moderste voertuig, de ICE-3, heeft een maximumsnelheid van 330 kilometer per uur. Een ritje van Amsterdam naar Keulen kost minimaal 19 euro.


Japan was het eerst land met hogesnelheidstreinen. De Shinkansen verbindt alle groten steden met elkaar.

En dan de Nederlandse Fyra

Fira

 

 

 

 

 

 

 

 

Inmiddels rijdt de Fyra op last van de autoriteiten in Vlaamse niet meer tot Brussel. De V250 treinen van het Italiaanse bedrijf Ansaldo-Breda worden op dit moment getest, maar het ziet er naar uit dat het nog maanden kan duren voordat er weer een

Meer lezen:

 

 

  • Een maand reizen met de NS