Je eerste wielerwedstrijd

Was de Ronde van Vlaanderen je eerste wielerwedstrijd of maakte jij ergens anders je debuut? Om een goede wielrenner te worden moet je trainen, zowel voor je uithoudingsvermogen en snelheid bijvoorbeeld door intervaltraining.
Door Renskey Storck, van Win2Day

Dicht bij anderen fietsen

Wanneer je voor het eerst op je nieuwe wielrenfiets kilometers maakt, ben je misschien bang om dicht bij anderen te fietsen. Je start daarom achteraan, hier kun je je namelijk op je gemak voelen. Zelfs als je een paar meter achter een andere wielrenner fietst heb je veel voordeel, omdat je uit de wind bent. Om te bepalen wat de groep gaat doen, houd je de wielrenner voor je in de gaten.

Constante snelheid en remmen

Het moeilijk om een constante snelheid aan te houden op heuvelachtig terrein. Je krijgt hier vooral mee te maken als je fietst in België, Duitsland of andere Europese landen. Blijf continu trappen en weet dat uitrijden het beste gaat door je lichaam te gebruiken. Steek je hoofd in de wind als je langzamer wilt rijden. Andere renners hebben moeite met de nieuwe ervaring, maar al snel leer je hoe je gemakkelijk energie kan besparen door in een groep te rijden.

 Van een steile bergpas afdalen

Als je hard naar beneden fietst, is het eerste wat je denkt, remmen. Als je remt kun je op de grond belanden, dus je moet oefenen om zelfvertrouwen op te bouwen. Begin met een korte rechte afdaling, welke je zonder remmen kunt doen. Beginners gaan meestal helemaal recht opzitten, omdat ze het niet fijn vinden hoe snel ze gaan met hun bij de beugels. Dit is echter niet stabiel, want je gewicht is te hoog en je ligt te ver naar voren. Schakel je versnellingen terug, verdeel je gewicht en laat je handen goed zakken naar de beugels. Het zwaartepunt zit nu in het midden en je bent meer stabiel.

Terugblik op je eerste rit

Na tocht is het tijd om te ontspannen en de herstellen. Je lichaam moet de afvalstoffen die het heeft aangemaakt verwerken. Na afloop eet je, net als ervoor, koolhydraten zoals pasta of brood. Ook fruit, zoals bananen en sinaasappelen geven energie en zijn rijk aan vitamine C. Vergeet hierbij niet te drinken. Ontspannen doet iedereen op zijn eigen manier. De een  wil zijn gedachten verzetten en speelt op win2day of een andere spellensite, omdat het hoofd nog wel wil, maar het lichaam vermoeid is. Een ander wil niets liever als slapen, dit is niet vreemd, want wielrennen vraagt veel van je lichaam.

http://www.pinterest.com/pin/491033165593996145/