Afgelopen maandagochtend net voordat ik moest vertrekken bleek dat mijn vouwfiets kapot was. Helaas was het dit keer geen kwestie van de ketting was strakker zetten. Gisteren heb ik werk gemaakt van mijn fiets, de ketting is vervangen en ik heb een paar kleine reparaties uitgevoerd.

Ik ben begonnen met het verwijderen van mijn gebroken ketting. Een van de schakels was gebroken waardoor enkele omliggende schakels kromgetrokken waren. Na het verwijderen van de ketting heb ik mijn achterwiel verwijderd.Vervolgends heb ik mijn fiets grondig schoongemaakt en mijn kettingkast verwijderd. Deze heb ik ook schoongemaakt en de hele aandrijving ontvet met biologische ontvetter. Zowel mijn crankstel als het tandwiel aan mijn achterwiel heb ik vetvrij gemaakt. Doordat ik mijn achterwiel had weggehaald had ik ook de ruimte om mijn spatbord schoon te maken.

Toen alles eenmaal schoon was heb ik mijn achterwiel halverwege het uitvalpat gemonteerd. De beugel van mijn terugtraprem heb ik met een brede tiewrap vastgemaakt aan mijn frame. Deze tiewrap heb ik echter niet te vast gedaan zodat ik later de positie van mijn achterwiel nog kon veranderen. Vervolgens heb ik de ketting op de juste lengte gemaakt en gemonteerd. Om de fietsketting op de juiste spanning te krijgen heb ik mijn achterwiel iets naar achter gezet.

Om deze onderhoudsbeurt compleet te maken heb ik alle boutjes en schroefjes nog eens nagelopen en mijn kettingscherm stevig gemonteerd met een extra tiewrap.

Voor:

image

Na:

image