De laatste twee dagen voor de race had ik geen tijd om mijn ervaringen te delen. Op dit moment, na de race heb ik het druk met sinterklaasgedichten en kerstkaarten. Tussen alle drukte heb ik een bericht geschreven over mijn ervaringen op 27 november 2010. Mijn uitslag was als volgt, op ongeveer 30 minuten achter winnaar Ramses Bekkenk.

Pos    startnr   Cat        Heen         Terug          Bruto          Netto
426   574         Msen    0:41:46    0:59:29      1:41:45      1:41:14

Het was zaterdagochtend ging mijn wekker vroeg af en na een flink ontbijt en wat laatste voorbereidingen stapte ik in de auto. Het begon net licht te worden toen we de snelweg op draaide en ruim een uur later reden we de parkeergarage Scheveningen Bad binnen. Daar waren tientallen mountainbikers al bezig met het monteren en klaarmaken van hun fiets. Ik haalde mijn fiets van de fietsendrager en trof de laatste voorbereidingen, ik zette mijn zadel op de juiste hoogte en smeerde de draaiende delen. Extra dik aangekleed sprong ik op mijn fiets richting de boulevard om mijn inschrijfenvelop op te halen en in het juiste startvak te gaan staan.

Direct na het startschot kwam de volledige groep voor mij langzaam in beweging, langzaam wandelend ging ik richting de matten voor de startijdmeting. Vanaf daar zette ik en de andere een sprint in richting de branding. Het viel me meteen op hoe diep mijn voeten wegzakten in het zand. Zodra ik het vaste zand onder mijn voeten voelde sprong ik op mijn fiets en zette meteen aan. Een zevental kilometers reed ik verschillende groepjes voorbij en werd ik vervolgens weer  voorbij gereden door andere groepjes. Zo vond iedereen in de eerst kilometers zijn positie.

Al na ongeveer 5 kilometer zag ik Michael Boogerd in tegenovergestelde richting voorbij komen. Ik dacht ‘die is snel’, maar later bleek hij een van de eerste uitvallers met een lekke band. Ik had inmiddels een klein groepje van ongeveer 10 renners gevonden waarbij het tempo mij lekker lag. Met omgeveer 30-31 kilometer per uur reden we richting de sluis bij Katwijk.  Alles ging voorspoedig en met het windje in de rug ging het letterlijk voor de  wind. Onderweg zag ik verschillende renners met een lekke band staan, een bepaald soort schelpen was de oorzaak. Deze waren door een bepaalde stroming in grote aantallen aangespoeld en doorboorden menig buiten- en binnenband. Vervolgens zag ik iemand in een geul blijven hangen en twee keer over de kop slaan, ik dacht ‘ik moet uitkijken’.

Echter net voor Katwijk reed ik verkeerd in een geul waardoor mijn stuur bleef steken in het zand. Het gevolg was dat ik naar voren schoot en vervolgens voor mijn fiets in het natte zand neerplofte. Gelukkig had ik zowel materieel als lichamelijk geen schade en zat ik nog geen minuut later weer op mijn fiets. Eenmaal weer op mijn fiets kwam de sluis van Katwijk al in zicht.

Daar volgde vervolgens een zwaar stuk door het mulle zand en een tweehonderd tal meters asfalt en stenen, deze eindigde vervolgens op een tiental meters van het water waardoor het tempo al weer erg hoog lag.

De enkele kilometers richting Noordwijk aan Zee gingen vervolgens erg voorspoedig, Weer lekker met het windje in de rug en met een lekker tempo. In tegenstelling tot het deel voor Katwijk had ik mijn ademhaling nu ook goed op orde. Hierdoor kon ik een beetje energie sparen voor een flink stuk rennen/lopen bij het keerpunt in Noordwijk. Daar was ook de bevoorradingspost met peperkoek(die ik snel in mijn achterzak heb gestopt) en een bekertje energiedrank(die ik in 30 seconden naar binnen gegoten heb). Wat volgde was een file die via een riskante afdaling met mul zand naar het strand leidde. Daar volgde het laatste deel van de race, de terugtocht met tegenwind. Het eerste kleine deel tot aan Katwijk ging over verharde wegen door de duinen. Het begon met een flinke beklimming en vervolgens bochtige wegen. ik zat ik in een groepje met een snelheid van ongeveer 28 kilometer per uur. Ik had sneller gekund en had ook eerder moeten ontsnappen want na ongeveer 1 kilometer werden we klemgereden doordat we van links gepasseerd werden. Ongeveer 20 renners kwamen mij voorbij. Na de sluis bij Katwijk kon ik aansluiten bij het groepje dat me eerder voorbij kwam. Echter na enkele kilometers besloot ik te ontsnappen naar de volgende groep. Helaas was mijn actie niet geheel succesvol en eindigde met volle tegenwind precies tussen twee groepen in. Zo heb ik ongeveer 5 à 6 kilometer gefietst tot ik door de tot ongeveer 30 man uitgegroeide groep achter mij werd opgeslokt. Deze had inmiddels een flink tempo opgebouwd waardoor ik uiteindelijk voor de groep uitkwam waar ik eerder naar toe wilde fietsen.

In de slotfase van de race kwam ik in een lekker snelle groep met ongeveer 5 anderen.  Hiermee ben ik richting de finish gereden om vevolgens als 426e te eindigen.

Conclusie

Ik hoef absoluut niet ontevreden te zijn met mijn 426e plek, vooral niet voor een eerste keer. Door mijn onervarenheid heb ik wel verschillende fouten gemaakt die ik de volgende me uiteindelijk enkele plaatsen hebben gekost. Zo had mijn valpartij voorkomen kunnen worden door meer naar de buitenkant(richting de zee te sturen). Hier had ik ruim een minuut en enkele tientallen plaatsen kunnen winnen. Vervolgens heb ik in Noordwijk 30 seconden stil gestaan om te drinken. In de duinen tussen Katwijk en Noordwijk had ik eerder moeten ontsnappen. Natuurlijk is het achteraf altijd makkelijk praten, maar het is ook goed lering te trekken uit de ‘fouten’ die ik heb gemaakt. Al met al heb ik in ieder geval een leuke dag gehad met een bevredigend resultaat. Mijn trainingsinspanningen van de afgelopen maanden zijn niet voor niets geweest.