Vandaag kreeg ik een mailtje binnen van de organisatie van de Rabo Beach Challenge. Het onderwerp liet niet veel te raden over: ‘Rabo Beach Challenge: nog 9 dagen tot het startschot!’. Over 9 dagen sta ik met ruim duizend anderen op het strand van Scheveningen nabij de Pier.

Mijn voorbereiding was tot nu toe niet optimaal. Drie weken geleden brak mijn ketting in een korte beklimming en twee weken geleden keerde ik huiswaarts met een lekker band. Het verhaal van afgelopen zondag heb ik eerder deze week al gepubliceerd. Gelukkig heb ik in de 9 dagen tot de Rabo Beach Challenge nog 3 trainingsdagen.

Tips

Het blad Fiets gaf in het e-mailbericht een aantal handige tips voor het rijden van de Rabo Beach Challenge of een andere strandraces. Deze tips heb ik aangevuld met mijn eigen ervaringen.

  • Op het harde zand aan de waterlijn maak je meer snelheid en zak je minder weg, maar fiets je te dichtbij het water, dan wordt de ondergrond drassig en verlies je snelheid.
  • Oriënteer je op rijders voor je, dan zie je waar je het beste kunt rijden. Let echter ook op de richting van het merendeel van de rijders want voor je het weet rijd met het water tot je middel precies de verkeerde route.
  • Bij erg zacht zand (bij vloed), rijd je soms sneller door het water. Een paar cm water geeft het gevoel dat je aquaplaneert en je banden nauwelijks de ondergrond raken.
  • Ga bij mul zand niet op de pedalen staan, maar blijf stil zitten en trap stoïcijns door. Houdt daarnaast een hoog ritme aan bij een licht verzet. Laat je voorwiel zijn eigen weg door de diepe sporen vinden.
  • Als je snelheid hoog genoeg is, zak je minder weg in het zand.
  • Houd constant druk op de pedalen, anders sta je geparkeerd.
  • Let op natuurlijke hindernissen zoals met zee verbonden plassen, strekdammen en kustverstevigingen. Minder je snelheid op granieten blokken en pas op voor de sleuven.
  • Net als op de weg geldt: rijd dicht op je voorganger, dan vang je minder wind.
  • Een 29-er is zo’n 10% efficiënter op het strand. Heb je ambitie voor een snelle tijd, houd dan de bandenspanning laag (rond 1 bar) en rijd met vloeibaar latex tegen het lekrijden. Houd er wel rekening mee dat de Rabo Beach Challenge ook een aantal kilometers asfalt bevat. Een te lage bandenspanning kan dan problemen veroorzaken.
  • Schelpen, scheermessen en golfbrekers van stenen kunnen je namelijk een lekke band bezorgen. Vorig jaar werd bijvoorbeeld Michael Boogerd geveld door een lekke band.

‘Bekende’ namen in de Rabo Beach Challenge

Ook dit jaar zullen naast ruim duizend amateurs ook enkele profs aan de start verschijnen. Raborenner Bauke Mollema en Greenedge-renner Sebastiaan Langeveld zullen aan de start verschijnen. Daarnaast zal ook de voor mij onbekende Ronan van Zandbeek starten op 17 november, maar wie is hij eigenlijk?
Ronan van Zandbeek rijdt in 2012 voor het Pro-Continental team Argos-Shimano. Deze 24 jarige Bosschenaar reed in het afgelopen seizoen onder anderen de GP Jef Scherens en werd zestiende op het NK in Kerkrade.

Meer lezen over de Rabo Beach Challenge: