Verschillende media hebben vanochtend bericht over de tegenvallende sponsorinkomsten van Alpe d’HuZes dit jaar. Allen weten ze feilloos aan te stippen wat de oorzaak is geweest van deze tegenvaller maar verzuimen het hele verhaal te vertellen, en dat is jammer.

Vanochtend in het nieuws

Het AD kopte in “Opbrengst Alpe d’HuZes dramatisch laag” en de Telegraaf berichtte over het nieuws met de kop “Klap voor Alpe d’HuZes“. Maar ook Z24, RTL Nieuws en de Volkskrant repte vanochtend over de inkomstendaling van Alpe d’HuZes. Daaraan alle media zonder problemen het schandaal met Coen van Veenendaal te koppelen. De Telegraaf schreef:

De grootste fondsenwerver voor KWF Kankerbestrijding krijgt een forse klap na het schandaal rond oprichter Coen van Veenendaal. Die bleek honderdduizenden euro’s te hebben verdiend bij een stichting die werd gefinancierd met geld van Alpe d’HuZes, zo werd vorig jaar bekend.

De Feiten

De feiten liggen op tafel. In 2013 haalde Alpe d’HuZes in totaal ruim 29 miljoen op. Op dit moment staat de teller voor Alpe d’HuZes 2014 op bijna 6 miljoen. Die daling is   te verklaren door het nieuws dat Coen van Veenendaal voor zijn werkzaamheden voor Inspire2Live een bedrag van 160.000 euro ontving. Dat nieuws werd op 23 augustus 2013 als eerst gepubliceerd door het NRC Handelsblad. Vervolgens ontstond er een storm van kritiek op de verschillende (sociale) media. Logisch gevolg daarvan is dat het imago van Alpe d’HuZes als goed doel een enorme deuk op heeft gelopen.

Achtergrond

Echter werd zowel in augustus als nu maar de halve waarheid verteld. Van de vergoeding van 160.000 euro is niets gelogen. Maar zowel de organisatie van Alpe d’HuZes als de KWF Kankerbestrijding hebben ingestemd met deze vergoeding. Vanuit beide organisaties was de overtuiging dat het werk van Inspire2Live niet gedaan kan worden op vrijwillige basis. Daar diende een redelijke onkostenvergoeding tegenover te staan. Honderdzestigduizend euro is natuurlijk een stevig bedrag. Maar bedenk wel dat in dat bedrag reiskosten, verblijfskosten en allerlei andere randkosten zijn verwerkt. Het doel van Inspire2Live was immers niet het doen van onderzoek maar het samenbrengen van onderzoekers. De neuzen dezelfde kant op krijgen met als doel kankeronderzoek te bespoedigen. Het VPRO programma Argos TV maakt eerder dit jaar een reconstructie van alle gebeurtenissen rond Alpe d’HuZes, Inspire2Live en de KWF Kankerbestrijding na 23 augustus 2013.

 Meer lezen over Alpe d’HuZes: